torsdag 12 september 2013

Om en bok: The Ghosts of Ashbury High

När privatskolan Ashbury High får två nya elever till avgångsklassen väcker det naturligtvis uppmärksamhet. Inte minst när eleverna i fråga är Amelia och Riley. De är tillsammans och de är alltid tillsammans. De gör inte mycket för att lära känna andra elever så naturligtvis blir alla desto mer beslutsamma att lära känna dem. De är mystiska. De ligger lågt men är magiskt bra på absolut allt de tar sig för.

Emily är den som är mest besatt av dem från första stund och hennes bästa vänner, Cassie och Lydia, har överseende med henne - både när det gäller Amelia och Riley och spöket som Emily hävdar finns i den nyrenoverade skolbyggnaden.

Under ett sista skolår fyllt av tradiga skoluppgifter, vilda fester, framtidsångest, relationstrassel och teaterprojekt kommer alla gåtor närmare sin lösning.


Liksom Var blev du av Bernadette är Jaclyn Moriartys tjocka ungdomsroman av lapptäckestyp. Olika dokument bygger upp historien (uppsatser, mejl, blogginlägg och protokoll från möten med stipendienämnden) och åtminstone fem olika karaktärer håller i pennan. The Ghosts of Ashbury High är svårare än Bernadette och har man inte läst något av Moriarty tidigare kanske man inte känner sig helt trygg med att hon tar en genom det inledande kaoset, men det gör hon och i slutänden är allt värt det.

Med så många röster och så många former blir vissa delar oundvikligen svagare. Personligen är jag mindre road av Tobys besatthet av en irländsk fånge som kom till Australien på 1800-talet (men det är å andra sidan hans kompisar också, så det har en poäng) och mer spänd på hur det ska gå för Lydia och Seb. Men alla delar har sin plats, ingenting är betydelselöst och som helhet är det rolig läsning. Till exempel när eleverna har i uppgift att skriva memoarer i gotisk stil och Emily stoppar in gotiska ingredienser med sådan övertydlighet för att sedan återgå till sitt vanliga pladder på ett klassiskt "Titta, jag har lärt mig det här, kan jag nu få skriva som jag vill?"-sätt.

The Ghosts of Ashbury High är sista boken av fyra som Jaclyn Moriarty skrivit om privatskolan Ashbury och närliggande Brookfield. Det går utan problem att läsa den här boken utan att ha läst de tidigare, men jag rekommenderar ändå att börja med Feeling Sorry for Celia som också är en lapptäckesbok (det är de alla fyra) men som är både bättre och mer lättillgänglig. Sedan kan man fortsätta vidare om man känner för det; i andra boken dyker Emily, Lydia och Cassie upp. Jag har skrivit om båda böckerna här.

---------------------------
författare: Jaclyn Moriarty är kanske ett obekant namn? Här är hennes internethem där du kan lära känna henne bättre!
alternativ titel: Dreaming of Amelia är det australiska originalet
jag fick nys om boken genom: strosande på Göteborgs stadsbibliotek hösten 2011
mitt exemplar: lånade jag från Götabiblioteken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar