tisdag 10 september 2013

Om en bok: Var blev du av Bernadette

Det finns många saker Bernadette Fox inte tycker om. Staden Seattle som hon bor i. Kanadensare. Parkeringsautomater. Femvägskorsningar. De irriterande myggorna som bor i området. Folk på Microsoft som älskar att tala om sitt jobb. Folk i allmänhet.
Men så finns det också något hon älskar. Någon. Dottern Bee. Och när Bee önskar sig en familjesemester till Antarktis är Bernadette beredd att gå till extrema längder för att se till att det blir av. Med hjälp av sin virtuella assistent i Indien gör hon allt för att förbereda resan och samtidigt hantera grannkatastrofer - helst utan att lämna sitt hemmakontor. Men när allt brakar samman i en hysterisk konfrontation lämnar Bernadette trots allt inte bara kontoret, utan allt, och det utan ett ord till någon. Vad hände? Har ett brott begåtts? Är hon ens vid liv? Dottern Bee bestämmer sig för att pussla ihop bitarna av den komplicerade sanningen.


Maria Semple har med sin debutroman skapat något som är precis min tekopp. Lite kantigt, avigt, spetsigt, torrt och fasligt roligt - inte helt olikt huvudkaraktären.

Allt berättas i ett lapptäcke av olika skrivna meddelanden som fogas samman av Bees redogörelse. Jag gillar den här berättartekniken som kan verka förvirrande i början (vem är Audrey Griffin och varför ska jag bry mig om hennes brevväxling med en expert på att utrota björnbärsbuskar? SVAR: en fantastisk karaktär och: för att allt hänger samman) men som betalar sig senare. Genom de varierade källorna får vi så mycket; Bernadettes bittra världssyn i den något ensidiga korrespondensen med den indiska assistenten, olika bilder av hennes man - Microsoftgeniet som ogärna bär skor och bilden av Bernadette själv som hon ses av de andra mammorna (myggorna) i området och av arkitekturvärlden där hon en gång var ett klart lysande stjärnskott. Ett (väldigt) litet minus för mig är att det dröjer så länge innan man får en förklaring till hur alla dessa dokument hamnat i Bees händer, men det hade å andra sidan kanske inte kunnat lösas på något annat sätt.

Jag läser ju vanligtvis främst ungdomsböcker och att läsa vuxenböcker kan ibland kännas som ett stort steg, men i det här fallet gör det inte det. Om vi tänker oss en skala som den här:

1. ungdomsböcker främst för ungdomar
2. ungdomsböcker även vuxna har glädje av
3. vuxenböcker även unga kan uppskatta
4. vuxenböcker främst för vuxna

så skulle jag placera Var blev du av Bernadette under punkt 3. (Under punkt 4 hamnar dödligt deprimerande böcker om kraschade/olyckliga äktenskap, skilsmässor och ofrivillig barnlöshet.) Smart underhållning är det också!

----------------------------
författare och förlag: Maria Semple och  Wahlström & Widstrand
alternativ titel: Where'd you go, Bernadette? är den amerikanska originaltiteln
jag fick nys om boken genom: twittertips från Sarah Dessen
mitt exemplar: lånade jag från Götabiblioteken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar