fredag 4 oktober 2013

Bokbloggsjerka 4-7 oktober: bokmiljöer att längta till

I veckans upplaga av bokbloggsjerkan ber Annika oss berätta om bokmiljöer, fiktiva eller verkliga, vi antingen besökt eller skulle vilja besöka.

Egentligen har jag inte läst någon av de här författarna på många år, men ändå är det dem jag tackar och skyller på när jag grips av plötslig längtan till de brittiska öarna.

Rosamunde Pilchers Skottland. Torvbrasor i dragiga gamla hus och vandringar på ljungheder. Vykortsvackra landskap och regn. Så fantastiska höstböcker dessutom! Samma Pilcher får mig också att längta till Cornwall. Branta små byar och svindlande landsvägar. Havet utanför köksfönstret.

*försvinner en stund i Googles bildsök*

Och så är det Irland. Maeve Binchy, som inte längre finns med oss, med sina varma skildringar av ett myller av intressanta karaktärer. Och Nora Roberts romantiska bild av västra Irland. Tänk att bo på Briannas B&B från Född ur kylan eller hänga en kväll på syskonen Gallaghers pub från ädelstenstrilogin.

I en helt annan ände av skalan - och i en helt annan jerkfråga - finns de miljöer som är en så fascinerande och levande del av boken, men som man inte vill besöka. Till exempel Piombino i Silvia Avallones Stål som ger en annan bild än den man brukar få när någon säger Toscana. Eller den inskränkta håla i amerikanska södern som så kraftigt färgar Lauren Myracles Shine.

På tal om Nora Roberts (som jag slukade i tonåren men sen tröttnade på) har jag plötsligt blivit sugen på att läsa henne igen. Det beroende på att jag först såg på bibliotekets webbplats att hennes nya bok (det finns väl alltid en ny bok av Nora Roberts?) var nyinköpt och sen läste att hon ska vara med i veckans Babel. Så nu vill jag ställa mig i den redan långa reservationskön, titta på Babel för första gången på länge och så drömma om Irland förstås.



16 kommentarer:

  1. Skottland väcker längtan i mig med, främst efter alla vackra slott men också den karga naturen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns något så dramatiskt i den där kargheten... Och hisnande vackert!

      Radera
  2. Skottland, Cornwall, Irland... jag åker gärna dit! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Behöver bara en massa mer pengar än jag har nu, ett pass och en nypa mod! :)

      Radera
  3. Skottland vill jag tillbaka till! Och Irland vill jag besöka för en första gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så avundsjuk på dig som faktiskt varit i Skottland! Själv har jag fått nöja mig med fiktionen. Sen kan man ju lyssna lite på David Tennant också för extra atmosfär... :)

      Radera
  4. Skottland är aldrig fel och Irland vill jag väldigt gärna åka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irland, ja. Du kanske kan följa med som privatchaufför när jag åker? Jag har inget körkort och bil kan nog vara bra när man ska ut på landsbygden.

      Radera
  5. England, Irland, Skottland vilket som passar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Bara lotta fram resmålet och åka!

      Radera
  6. Irland, då tänker jag på Marian Keyes, jag läste hennes Vattenmelonen för inte alls länge sedan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, Keyes platsar absolut bland de irländska favoriterna! :)

      Radera
  7. Pilcher! Håller med dig till 100%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon fin? Blir allvarligt sugen på omläsning så här när höstmörkret kommer.

      Radera
  8. För mig ar det massor av orter där de deckare jag läser utspelar sig som jag skulle vilja besöka! Och Irland är fantastiskt, alldeles för länge sedan jag reste dit nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckare har ofta så specifika och detaljerade miljöer att man får en klar bild att längta till. Och ofta så (bedrägligt) charmiga och idylliska miljöer dessutom!

      Radera