onsdag 23 oktober 2013

Ibland tänker jag på böcker

Ibland tänker jag på böcker. Väldigt ofta tänker jag nog på böcker om vi ska vara ärliga. Det är sällan särskilt konstruktivt, men jag tänker.

Jag tänker på böcker jag läst men inte bloggat om. Då är det synd att tänkandet inte leder till något mer konstruktivt. För om jag nu har en bokblogg (eller tre) så är det väl meningen att jag ska skriva om böckerna jag läser?

Jag tänker på böcker jag vill läsa. Då är det tur att tänkandet inte leder till handling för jag har egentligen inga pengar och det är mycket begärt att biblioteket ska köpa alla böcker jag vill läsa. Men ibland går jag från tanke till handling och klickar iväg en reservation eller en beställning eller ett köp. Och sen tänker jag på vad jag ska läsa medan jag väntar på att böckerna ska komma till mig.

Jag tänker på böcker jag köpt men som fortfarande ligger olästa. Ibland lägger jag alla olästa böcker i en hög på min bokpall och tänker på vilken ordning jag ska läsa dem i. Tänker att jag ska lägga dem i den ordning jag vill läsa dem i eller läsa dem i den ordning de ligger. Tänker att jag definitivt måste läsa dem innan jag beställer hem några nya böcker.

Jag tänker på bokskyltningar jag skulle göra om jag jobbade.

Jag tänker på bokrelaterade, bloggrelaterade, saker jag skulle vilja göra.

Jag tänker på böcker jag skulle kunna skriva om jag bara försökte igen. Tänker på personerna i mitt huvud. Tänker att jag nog inte kan längre. Tänker att det krävs något jag saknar.

Jag tänker att jag äntligen ska öppna Låt vargarna komma. Tänker sen att jag inte känner mig redo för en Stor Läsupplevelse, En Riktigt Bra Bok. Tänker att jag istället ska ta en lagombok och vänta med Vargarna tills jag känner att jag kan ge den min odelade uppmärksamhet, låta mig uppslukas. Förhoppningsvis snart? Kanske redan i helgen? Tänker på vilka alternativa lagomböcker jag har att välja på.

Ibland tänker jag väldigt mycket på böcker men läser väldigt lite.


1 kommentar:

  1. Jag kan verkligen känna igen mig i det där. Jag har väldigt mycket jag skulle vilja/behöva blogga om och alla böcker jag läst men inte bloggat om. För att inte tala om de olästa böckerna som konstant flyttas om på nattduksbordet i en ambition att läsa dem, gärna igår helt nu alternativt imorgon.

    SvaraRadera