torsdag 17 oktober 2013

Om en bok: Fågelbarn

Ibland läser jag en bok jag aldrig trott jag skulle läsa och oftast överlever jag så att jag kan berätta om den. Ibland är det till och med riktigt trevligt. Fast obehagligt. På ett bra sätt.

Det är svårt att veta vad jag ska säga om Christin Ljungqvists Fågelbarn. Om du läser baksidestexten vet du att Hanna en gång hade två bröder men att hon nu är ensam kvar. Tidigt i boken dör Jens, den äldsta brodern som Hanna länge, alltid, haft ett komplicerat förhållande till, och man får en känsla av att Hanna har något med hans död att göra. Sedan får vi följa efterspelet i en familj som inte förlorat bara ett utan två barn och berättelsen för oss in i det förflutna och sen tillbaka till kvällen då Jens dör och då vet vi mycket mer.

Hanna ser spöken, eller följare. Skuggvarelser som följer de levande. Båda hennes bröder har kommit tillbaka till henne och Jens närvaro är hotfull och tryckande. Men jag, som inte gärna söker mig till böcker med övernaturliga inslag, kan uppskatta Fågelbarn utan att behöva fastna för mycket i tankar på hur det övernaturliga fungerar. Det är bara en så naturlig del av Hanna, men samtidigt något som skapar friktion i familjen precis som andra saker kan göra.

Det finns så mycket obehagligt och skrämmande i Hannas familj. Hur föräldrarna trycker undan allt som hotar bilden av normalitet, som skär sig med mammans tro på Gud och pappans övertygelse om vikten av anseende. Hur de trycker ner Hanna på kuppen eftersom det är hon som är fel, hon som ljuger och hittar på.

Och ondska. Hur ser den ut? Vad händer med ett barn som lever på gränsen och knuffas åt fel håll? Hur hade saker kunnat göras annorlunda? Hade något kunnat göras?

Ja, jag tror att jag gillar den här boken. Jag tycker om att läsa om krisande familjer och hur de levande går vidare med de döda vid sin sida - i vilken form de nu må vara.

Vid något tillfälle känner jag det som gör att den här boken klassas som ungdomsbok, men ännu mer känner jag att jag lika gärna kan ge den till min mamma som gillar spänningsromaner. Helt klart gränsöverskridande och intressant för fler än man först kan tro.

--------------------------------------------
författare och förlag: Christin Ljungqvist och Gilla Böcker
jag fick nys om boken: då den cirkulerade bland bokbloggar tidigare i år
mitt exemplar: är ett recensionsexemplar från Gilla Böcker. Tack för att ni tänkte på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar