tisdag 15 oktober 2013

Om en bok: Femtio nyanser av honom

Den här hösten deltar jag i Pocketlovers tre på tre-utmaning där jag läser första delen ur tre populära trilogier/bokserier. E.L. James' 50 Shades-trilogi är populär och jag vet inte vad jag kan säga som inte redan är sagt.

Vad som började som Twilight-fanfiction arbetades om, såldes och såldes i miljoner exemplar. I skrivande stund går vi in på ännu ett varv av diskussionen om vem som ska spela den snygga, stormrika och (i femtio nyanser) störda Christian Grey i filmversionen.

Första boken handlar om universitetsstudenten Ana som hoppar in för sin kompis för att intervjua Christian Grey för skoltidningen. Hoppar in är väl förresten fel, snubblar in passar kanske bättre (när jag först läste ett utdrag ur boken visste jag inte om Twilight-kopplingen, men den blev ju uppenbar där) och Christian Grey finner det tydligen oemotståndligt för han söker upp henne igen och vill inleda någon sorts förhållande. Efter hans schema, regler och böjelser. Och eftersom Ana vill ha Christian går hon väl med på nästan allt?

Ja, så has det en massa sex och förhandlas om kontrakt och regler. När reglerna dyker upp för andra gången tänker jag att de väl kunnat stoppas i ett appendix och när de kommer en tredje gång har jag börjat skumläsa för längesedan. Ja, jag skumläste stora delar av boken. För den är ju så tråkig? Jag blev varken särskilt upprörd eller särskilt upphetsad. Nej, allra mest blev jag uttråkad. Är folk så sugna på att läsa om sex att de står ut med att det är så tråkigt? Jag har inget emot att läsa om sex, men här var ju inte ens sexet så kul och resten rent ut sagt outhärdligt.

Jag var inte intresserad av Ana och Christians übertrista mailkonversationer (han ger henne en superproffsig bärbar dator och en Blackberry så att de kan upprätthålla en konstant mailväxling och, ny parentes följt av stort frågetecken, Ana har genomgått en hel universitetsutbildning i ett nutida USA men beter sig som mail och datorer är något häpnadsväckande?). Jag var inte intresserad av Christians "mystiska" jobbkonversationer som kanske kanske inte leder någonstans i kommande böcker. Jag var helt enkelt inte intresserad av Ana och Christian.

Jag är väldigt glad att jag inte valde som utmaning att läsa alla tre delar, för när Anas undermedvetna metaforiskt skriker åt henne att sluta, hålla sig borta från Christian Grey, skriker mitt att jag ska hålla mig borta från vidare läsning. Jag klarade en del, men life's too short, ni vet. Bättre böcker framöver!

----------------------------------------
författare och förlag: E.L. James och Norstedts
följs av: Femtio nyanser av mörker och Femtio nyanser av frihet
jag fick nys om boken genom: en twitterkonversation mellan Sarah Dessen och John Green var, otippat nog, det som först fick mig att sätta mig in i vad det var fråga om, men jag skyller inte på dem
mitt exemplar: fick jag i födelsedagspresent ("Nu fyller du 26 - dags att börja med vuxenböcker!") 

1 kommentar:

  1. Den här recensionen sätter ord på precis de tankar jag har om den här boken (och ursäkta för att jag stalkar dig lagom mycket och kommenterar två gånger på samma dag^^)!

    SvaraRadera