tisdag 1 oktober 2013

Om en bok: Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

Första boken i Jonas Gardells dramadokumentärtrilogi om tiden då aids kom till världen, Sverige och Stockholm. Om människorna. Män som älskade och ville älskas av andra män. Män som ville kunna vara homosexuella och dricka kaffe. Män som sammanstrålade i Stockholm, på flykt från sina barndomsorter, på flykt från det förflutna, med huvudstaden som lekplats.

Jag läser sällan boken efter att ha sett filmen, eller i det här fallet TV-serien. (Har det ens hänt sedan Sagan om ringen?) Och det känns konstigt. Björn Kjellmans berättarröst i mina öron när jag läser. Simon J Bergers Paul som lyser igenom i varje replik. Scener som är lika raka som scenanvisningar. Benjamin som trycker handflatan mot den nytvättade glasrutan. Vissa saker som förstärks, som den enorma kärleken mellan Benjamin och hans pappa. Faktautvikningarna. Komma-ut-idealet och brytningen med det gamla när en stolt HBTQ-rörelse växte fram och ville ta plats.

Det finns en rakhet, en saklighet, som berör och vissa rader är så oerhört träffande.
När han går in i dödskampens sista skede, och han helt slutat äta och dricka, tar det honom ändå tolv dygn att dö. Tolv dygn innan hans envisa hjärta slutar slå.
I centrum finns Rasmus och Benjamin. När de möts. Åh. Hur Benjamin är så säker på att allt kommer förändras. Hur beslutsam. Trots att det innebär slutet på allt han känt och allt han varit. Det finns ingenting annat. Och man hoppas så att det ska gå bra för dem men vet...

"Vilket håll ska du åt då?" frågar Rasmus. "Spelar det nån roll? Samma som du," säger Benjamin.

Men tycker jag att det är fantastiskt? Nej, på något sätt inte. Jag förstår hur betydelsefullt det är. Hur det berättas om något som tidigare varit oberättat. Men jag kommer ändå inte hela vägen till toppen och jag vet inte om jag kommer att läsa vidare. Kanske. Men det är ingenting jag kastar mig över på en gång.

-----------------------------------
författare och förlag: Jonas Gardell och Norstedts
följs av: TATUH 2. Sjukdomen och TATUH 3. Döden
jag fick nys om boken genom: att vara vid liv
mitt exemplar: lånade jag som e-bok via Götabiblioteken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar