tisdag 29 oktober 2013

Om en bok: VI MÅSTE BÖRJA MED ORDEN

Hur glad är jag att jag äntligen läst en av bokmässeböckerna från förra året? SÅ HÄR GLAD: *insert entusiastisk gif*
Hur glad är jag med själva boken? Inte så jätte.

Så här är det: jag längtar alltid efter rakt-upp-och-ner berättade historier om människor som passerat 20. Inträdda i vuxenlivet utan att nödvändigtvis ha större koll för det. Vem är jag? Vad ska jag göra resten av mitt liv eller resten av veckan? Lite kärlek och andra relationer. Som en ungdomsbok i anden men för och om något äldre människor.

Men böcker om folk i den livsfasen tenderar att vara av ett annat slag. De tenderar att vara som Kristian Johannessons bok. Allt ska helst vara lite konstigt och poetiskt. Huvudpersonen heter Johannes K (!). Är typ 25. Jobbar som SFI-lärare och vickar inom vården. Vill skriva. Har en leksaksakrobat. (Naturligtvis.)

Glimtvis tilltalar det mig. En del inslag är roliga, som vissa av de insprängda "språkövningarna".  Det finns träffande samtidsbilder som när Johannes rättar en av sina elever och säger att det ska vara "Sandra och Krister vill åka utomlands men de har inga pengar" och inte "... för de har inga pengar".

Andra gånger sitter jag mest och suckar. Jaha, vad hände nu? Hade de sex? (Nehej, där hade de definitivt inte sex. Det berättar du många gånger.) Kan vi slippa den där leksaksakrobaten (Jimmy) nu? Hur länge ska du egentligen bära omkring på den där sockerbetan?

Det här är inte min typ av bok och det visste jag väl i ärlighetens namn redan när jag köpte den. Men jag var på ett seminarium där Kristian och Felicia Stenroth var så bedårande debutantiga utan färdiga svar på allt och jag kände att jag ville läsa vad de skrivit. (Stenroths bok var för övrigt inte heller vad jag letade efter.) Och Johannes K bor i Landskrona där jag också bott så det var ungefär 95% av lockelsen. Mitt favoritbibliotek fick vara med på ett hörn så bara det gör ju boken godkänd.

--------------------------------------------
författare och förlag: Kristian Johannesson och X Publishing
jag fick nys om boken: på bokmässan 2012 eller möjligtvis något tidigare
mitt exemplar: impulsköpte jag på bokmässan 2012

4 kommentarer:

  1. Åh herregud. Jag såg din kommentar först på Pias blogg och bara: nejmen, hon har ju samma namn på sin blogg som den Maria jag följer på Twitter. Och så gick jag in här och tänkte: MEN NEJ, SÄG INTE ATT JAG TROTT ATT MARIA PÅ TWITTER OCH MARIA PÅ UNGAVUXNA ÄR SAMMA PERSON OCH SÅ ÄR DE INTE DET?!

    Och sen läste jag din Om-sida och märkte att alla tre visst var samma person och det gjorde mig lättad xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oops! Haha, jag är lite schizofren och experimenterar med ny blogg, men vi är alla samma person så du kan andas ut! :D

      Radera
  2. Den här recensionen var så bra. Jag blir inte sugen på att läsa boken men det gör ingenting. Det är att du skriver så resonerande om boken och vad du tyckte om den, vilket inte hör till vanligheterna i bokbloggssfären just nu. Bra jobbat Maria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket, Johanna! Och välkommen hit! :)

      Radera