onsdag 16 oktober 2013

Vill läsa (om)!

Tonårsboken hade nyligen ett inlägg där Elin skrev om böcker hon ville läsa igen och som ett stort fan av omläsning (eller som en stor trygghetsnarkoman, vilket ni vill) tänkte jag göra det samma den här veckan.

 


Jane Fallons The Ugly Sister handlar om två vuxna systrar som inte haft mycket kontakt men där den mer glamourösa av dem bjuder in den andra över sommaren. För att återknyta kontakten? Nja, mer för att ha en inneboende barnvakt medan hon försöker väcka liv i sin karriär. Ett impulsköp som gick hem.

Sarra Manning skriver både ungdoms- och vuxenböcker. You Don't Have to Say You Love Me är en sexig och ovanlig vuxenbok om en kvinna som gått ner mycket i vikt och vill gå ner ännu mer innan hon återser mannen hon haft en crush på sedan studietiden. Hennes osäkerhet och problematik känns verklig när hon inleder ett slags testförhållande med en annan man i väntan på den riktiga.

You Had Me at Hello av Mhairi McFarlane läste jag så sent som i våras. I den har huvudpersonen just brutit upp från ett långt förhållande när hon återser sin bästa vän från universitetet. Han är gift och lika lite kan hända nu som det hände då, men kanske finns det ändå något där...

Alla tre är bra böcker, men att de dyker upp här är också ett utslag av att jag vill läsa bra underhållningslitteratur och inte riktigt vet var jag ska börja. Därför blir lösningen att ta några som jag redan gillar.

The Piper's Son av Melina Marchetta... Ja, varför inte liksom. En lite vuxnare crossover om vännerna från Francesca. Jag grät galet mycket när jag läste den och det är väl alltid trevligt?

1 kommentar:

  1. Jag har också läst The Ugly Sister, men den gick inte alls hem hos mig. I övrigt är jag all for omläsningar av favoritböcker.

    SvaraRadera