tisdag 26 augusti 2014

SVUNG - några av mina favoriter

Idag delar Johanna med sig av sina favoriter bland svenska ungdomsböcker och det fick mig att gräva i arkivet för att se vilka böcker jag gillat och skrivit om de senaste åren.

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld träffade mig så hårt när jag läste den. Jag vill påstå att den ändrade min bild av vad svensk ungdomslitteratur kunde vara, men det kan vara en överdrift. Hur som helst - läs om du inte redan gjort! Om jag kunde ta mig tid att läsa om böcker skulle den här vara med på omläsningslistan.

Det händer nu är den enda bok av Sofia Nordin jag läst och en av mina favoritkärleksböcker. Om att bli så där galet kär i sin bästis och hur det är ett betydligt större hinder än att båda råkar vara tjejer.

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling är en sån där "konstig" bok som jag både gillar och inte gillar. Den har inte stannat kvar hos mig, men jag blir oväntat imponerad av min egen recension som förklarar hur jag kände då. (Börja skriva recensioner igen, Maria!)

Istället för att bara skrika av Elin Nilsson. Nilsson skriver inte om romantisk kärlek. Så jag borde egentligen inte gilla hennes böcker. Men det gör jag. Kanske just därför. Här är det familjedrama och spänning och riktigt, riktigt bra.

Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo om att vara sexton år och elektrisk och inte veta vad man vill men definitivt vad man inte vill. Och jag kom just ihåg att det händer något sorgligt i den. Hur hade jag lyckats glömma det?

Och innan det verkar som att jag bara läser kvinnliga författare (vilket bara är nästan sant):

Fifteen love av Peter Barlach. Jag har underskattat så många böcker om 14-15-åriga killar och jag borde lära mig av mina misstag. Den här gillar jag som vuxen men tror också att det är en väldigt bra tonårsbok.

Så! Det var bevis på att jag faktiskt läst svenska ungdomsböcker det här årtiondet. Men i år har det bara blivit två. Några ord om dem kommer på torsdag.


4 kommentarer:

  1. Nu blev jag nästan lite nyfiken på vad jag själv läst för svenska ungdomsböcker senaste 2 åren. Lite blandad kompott vad gäller stil och omdömen.
    - Johanna Lindbäck - "Tänk om det där är jag" och "Välkommen hem". Gillade båda som fick 4 stjärnor vardera.
    - Mats Strandberg/Sara Bergmark Elfgren - "Engelforstriologin". Me like 4,5 stjärnor till serien som helhet.
    - Katarina Sandberg - "Vi är inte sådana som i slutet får varandra". Denna var inge vidare. 2 stjärnor.
    - Henrik Larsson - "Krigarhjärta", "Isöhäxan", "Profetens tid" (svensk fantasytriologi). Gillade väldigt mkt. 5 stjärnor rakt igenom.
    - Lisa Bjärbo/Johanna Lindbäck - "Vi måste sluta ses på det här sättet". Helt ok. 3,5 stjärnor.
    - Lisa Krantz - "Ge mig arsenik". En svag 3a.
    - Jenny Jägerfeld - "Här ligger jag och blöder", "Hål i huvudet". Ledsen men förstår inte Jägerfelds storhet. 3or för båda. Tror jag hade väldigt svårt för huvudpersonerna som jag minns det. Kommer inte läsa hennes senaste.
    - Emmy Abrahamson - "Min pappa är snäll och min mamma är utlänning" Lite smårolig bok som inte gav några större intryck, men en klar 3a.
    - Denise Rudberg - Tillsammans (Del 1-3). De gav inget större intryck. Helt ok. 2-3 stjärnor.
    - Jessica Schiefeuer - "Pojkarna" Förstod mig inte på storheten med denna bok heller. Tog mig igenom den och gav den en 2a.
    - Sara Ohlsson - "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag". Lättläst, men även här en störig huvudperson. Jag kanske är lite för gammal. En svag 3a.

    SvaraRadera
  2. De böckerna gillade jag också! Den enda jag inte läst är Istället för att bara skrika, men jag har läst Flyt som en fjäril, stick som ett bi och den gillade jag riktigt mycket!

    SvaraRadera
  3. Har inte hört talas om boken "Istället för att bara skrika" men den låter faktiskt intressant. måste jag kolla upp!!

    SvaraRadera
  4. Men ja hur kunde jag glömma Kapitulera omedelbart eller dö. Så himla bra bok!

    SvaraRadera