onsdag 27 augusti 2014

SVUNG - ta chansen att lyssna på nya röster

Ett sätt att få det man saknar i bokväg? Skriv boken själv!
Det kan man säga att Mattias Edvardsson gjorde och idag får han berätta lite om sin bok.



När Liams mamma får cancer i bukspottskörteln startar han en tråd på Flashback. Han får rådet att börja leta kista. Hur ska han orka gå till skolan varje dag, skratta och fejka och låtsas som ingenting, när hans mamma håller på att dö? Lärarna och klassisarna ser en ouppfostrad bråkstake på glid och Liam är ju inte den som pratar om jobbiga saker.


Nike har alltid känt sig annorlunda och ensam, till och med i sin egen familj. Hon tänker att det behövs såna som hon för att andra ska må lite bättre och känna sig normala. Så startar hon en fejkblogg och förvandlas till snygga populära Nicole som alla ser upp till. En dag får hon ett meddelande från Liam.


Nike och Liam finns på riktigt. Jag har själv träffat dem, år efter år, i klass efter klass. I olika skepnader förstås, detaljerna varierar. Men jag tyckte att det var på tiden att alla Nikear och Liamer runtom i världen fick komma till tals. Därför skrev jag ”Stå ut”.


Vill du läsa om Nike och Liam eller känner du någon som vill? Mattias har ett signerat ex av Stå ut och det kan bli ditt om du lämnar en kommentar här nedanför.

Berätta gärna vad och vilka du vill se mer av i svenska ungdomsböcker!

Vinnaren meddelas på lördag.

4 kommentarer:

  1. Låter spännande. Jag vill gärna läsa!

    SvaraRadera
  2. Hej, skrev ett tweet om just detta igår faktiskt. Jag skulle gärna se mer normalbegåvade ungdomar som känns trovärdiga. Det är lätt att tro av de ungdomsböcker jag öppnat att alla ungdomar är antingen överintelligenta eller mer än bara lite quirky. Efterlyser mer ungdomar som är som ungdomar är mest. Då tror jag fler vuxna läsare som jag (som vanligtvis inte läser ungdomsromaner just pga den ibland lite för tramsiga tonen) skulle hitta dessa.
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej! Åh, jag vill gärna vinna! Är så nyfiken på Mattias Edvardssons författarskap! Jag skulle gärna vilja läsa om ungdomar som faktiskt har ett schysst förhållande till sina föräldrar, lite som Katarina skriver här ovan. Att de ska handla om vanliga ungdomar. Föräldrar skildras ofta antingen med missbruksproblem eller så helt frånvarande. Som tonårsförälder med nära kontakt med mina barn så skulle jag gärna se lite mer sunda relationer mellan barn och föräldrar.

    SvaraRadera