måndag 11 augusti 2014

SVUNG - temavecka om svenska ungdomsböcker

Inte nu, men snart. Jag har försökt komma fram till när det kan vara läge att ha en vecka där vi pratar om svenska ungdomsböcker och kommit fram till jämt och när som helst. Men framför allt sista veckan i augusti, det vill säga 25-31/8.

Det ger dig tid att fundera på hur just du vill bidra och med vilken ambitionsnivå du vill delta. Du kan skriva nya inlägg nu och schemalägga eller titta igenom ditt arkiv och se vad du kan återanvända. Du kan skriva ett inlägg eller ett om dagen. Eller skriv inget alls men lämna så många kommentarer på andras inlägg att fingertopparna glöder.

Varför fokus på svenska ungdomsböcker? För att de är bra. För att jag varit extremt dålig på att läsa dem det senaste året och behöver en knuff i rätt riktning. Kanske är jag inte ensam?

Vad kan du skriva om? Möjligheterna är oändliga. Var så kreativ du vill och förmår. Här är några förslag:


  • topplistor - "De 5 bästa ungdomsböckerna med HBTQ-karaktärer"
  • djupa essäer - "Betydelsen av fika i svensk ungdomslitteratur"
  • önskelistor - "Vad jag vill se mer av i svenska ungdomsböcker"
  • intervjuer - intervjua en författare eller förläggare av svenska ungdomsböcker
  • recensioner - nyskrivna eller från arkivet


(Fler förslag kommer! Dessutom ett inlägg om vilka böcker jag själv tänker läsa.)

Förhoppningen är att åtminstone några vill vara med och att det blir en vecka som inspirerar mig och andra till mer läsning av svenska ungdomsböcker. Läs, blogga, kommentera och twittra (#svungböcker).

Låter det intressant? Lämna gärna en kommentar som en inte alls bindande intresseanmälan och sprid idén så att den når fler hörn av bokbloggosfären.






15 kommentarer:

  1. Hoppar upp och ner och viftar med armarna, här har du en som vill vara med!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAG SER DIG! Du kan sluta vifta nu. :)

      Radera
  2. oooooh jag ska försöka komma på nåt och slänga upp på den svenska bloggen jag använder en gång om året. återkommer om jag lyckas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekta tillfället att använda den!

      Radera
  3. Åh, vilken bra idé! Har rätt så fullt upp just nu, men ska försöka få ihop åtminstone något inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt du vill och hinner med är välkommet!

      Radera
  4. Jag vill vara med! Måste tänka ut nåt att skriva! : D

    SvaraRadera
  5. Jag känner mig lite manad att haka på. Får se om jag kan få ihop nåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du kan få ihop nåt, ser fram emot att läsa!

      Radera
  6. Åh vilken kul idé! Jag vill va med! :D

    SvaraRadera
  7. Är gärna med, recensioner, läs- och skrivinspiration i projekt, hemsidor och appar tänker jag mig :)

    SvaraRadera