onsdag 27 augusti 2014

SVUNG - vad jag vill ha mer av

Tidigare i veckan presenterade Sofia sin önskelista och jag har också några saker jag vill se mer av i svenska ungdomsböcker.

sommarböcker
I amerikansk YA finns det gott om dem. Somrarna som förändrar allt. När du kanske byter ut din vanliga omgivning och dina vanliga vänner mot nya eller speciella sommarvänner som du bara ser i shorts och aldrig i vinterjacka. Lägerliv, bilresor och strandhus.
Mer sommar i svenska ungdomsböcker. Sommarjobbet där du träffar den coola kompisen som gör att du tillbringar ljusa sommarnätter ute istället för på tumblr. Tågresan till din pappa där du börjar prata med killen bredvid och det visar sig att ni båda ska tillbringa sommaren i en stad där ni inte känner någon. Första resan tillsammans med kompisar istället för med familjen.

Gotland
Väldigt specifikt, jag vet. Men är inte det en intressant miljö? (Kan dessutom lätt kombineras med sommarböcker.) En plats där sommaren och resten av året är som två vitt skilda världar. Utmärkt miljö för spänning och äventyr, men också för längtan bort och vardagstristess. Kanske om tjejen som plötsligt inte hör av den där världsvana fastlänningen från i somras och upptäcker att det trots allt finns potentiella kärleksintressen på plats året runt.

mångfald
Det känns nästan slött att säga det, och jag ska ärligt erkänna att jag inte läser mycket av de alternativ som faktiskt finns, men ja, vi behöver alltid mer av annat än cis och hetero och vit medelklass. Det vore bra för alla, men inte minst de unga som behöver se sig själva representeras i ungdomslitteraturen. Transpersoner som räddar världen från att gå under. Killen som är fullt upptagen med att bli nästa Zlatan och inte har tid att bli kär i sin lagkompis.

tsunamin
Också väldigt specifikt. Och tragiskt. Men utmärkt för historier om familjerelationer. Vad hände med familjen där en mamma och en bror försvann? Hur gick de andra vidare? Eller vänskapsrelationer. Anita Eklund Lykull skrev om bästisen som aldrig kom hem, men det är den enda bok om flodvågskatastrofen jag kan nämna på rak arm. Det har gått tio år så är det för sent eller är tiden tvärtom mogen?

Nu är ett bra tillfälle att kommentera med boktips på redan existerande böcker som uppfyller de här önskningarna!


3 kommentarer:

  1. Många bra önskemål! Jag blev sugen på att läsa (och själv skriva) flera av dina förslag :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullständing med dig! En svensk Sarah Dessen - det hade inte varit dumt det! Och dina Gotlandsskildringar låter spännande, du kanske skulle skriva en själv? ;)

    SvaraRadera
  3. Så spennende å lese om det du ønsker deg mer av i ungdomslitteraturen, Maria. Jeg syns SVUNG-veckan er flott og følger med i kulissene :) I går blogget jeg om SVUNG på NUBB.no - nordiske ungdomsbokbloggere, der har jeg linket til din blogg og til de andre bloggerne jeg har sett delta denne uken.

    SvaraRadera