tisdag 3 februari 2015

Prisade böcker

Igår delade den amerikanska biblioteksföreningen ALA ut sina "youth media awards". En rad olika utmärkelser tilldelades barn- och ungdomsböcker från förra året och du kan se alla priser/böcker här, medan jag fokuserar på mina favoriter och goodreadslänkar lite.

Printz Award - YA-priset - gick till Jandy Nelsons I'll give you the sun/Jag ger dig solen. Som jag fortfarande inte läst, men heja! att det i alla fall var en bok jag hört talas om. Det är alltid lite si och så med den saken i och med att det här priset går till mer "litterära" böcker som jag inte alltid läser eller ser nämnas. I år var det den enda bok jag hört talas om.

(Kort beskrivning av alla böcker finns här, medan titlarna länkar till goodreads. Ja, du blir tvungen att klicka för jag orkar inte kopiera hit eller skriva egna beskrivningar. Men det kan var värt det att klicka. Kanske finns din nya favoritbok här.)

Fyra silvermedaljer/hedersomnämnanden gick till The Carnival at BrayGrasshopper Jungle, This One Summer och And We Stay. Jag skulle kunna tänka mig att läsa allihop, i ungefär den läslustordningen, efter att ha läst beskrivningarna. (Hur galen verkar inte Grasshopper Jungle?! Och This One Summer är en graphic novel (serieroman?) om man gillar sånt.) Dyker de upp på biblioteket med stolta klistermärken som förstör omslagen så lånar jag förmodligen.

Det andra priset jag brukar kika extra på är Alex som går till vuxenböcker som kan tänkas tilltala ungdomar. (Några exempel från senare år: Låt vargarna komma, Var blev du av Bernadette?, Nattens cirkus och Liten parlör för älskande.) Alex intresserar mig eftersom jag ju har som ambition att lära mig läsa vuxenböcker men fortfarande mest dras till ungdomsböcker.

I år kan jag inte låta bli att bli sugen på Bellweather Rhapsody:

A high school music festival goes awry when a young prodigy disappears from a hotel room that was the site of a famous murder/suicide fifteen years earlier, in a whip-smart novel sparkling with the dark and giddy pop culture pleasures of The Shining, Agatha Christie, and Glee.
Confessions låter läskig, men kanske? Japansk thriller? Everything I Never Told You låter lite närmare min bekvämlighetszon (och som TV-serien The Killing/Brottet?). All the Light We Cannot See placerar jag i kategorin säkert-en-fantastisk-bok-men-känner-inte-direkt-för-att-läsa. Frankrike, andra världskriget, blind, vackert språk. Vill ändå nämna/länka för kan tänka mig att den hittar andra läsare. Bokcirkelsbok?

Övriga sex vinnare lät ännu mindre som min tekopp, men du kan se dem här och göra egna efterforskningar.

Är det någon som redan läst eller bara hört talas om de här böckerna? Let me know in the comments.


2 kommentarer:

  1. Jag har av någon anledning alltid dålig koll på böcker som vinner priser och utmärkelser, den enda jag läst av dessa är Jag ger dig solen men jag har inte kunnat undvika att höra talas om både Grasshopper Jungle och This One Summer...

    SvaraRadera
  2. Svar: Du missar då ingenting om du inte läser After. På ett sätt är jag imponerad över att författaren lyckats få en fanfiction publicerad och att varenda del är på mellan 500-900 sidor men innehållet... Oh my. Är även lite "ställd" över att filmrättigheterna är sålda, jag vill då aldrig någonsin se den som film. Måste dock erkänna att jag har andra boken i bokhyllan, mest för att jag gett mig den på att avsluta den här serien, och jag ber till nån högre makt att den ska vara bättre än första delen.

    SvaraRadera