lördag 7 mars 2015

Jag har också ett schema

För en tid sedan delade Old Adult Reads Young Adult (eller David som bloggaren kanske heter) med sig av sitt bloggschema. Det var som del av bokbloggsjerkan och jag minns inte frågan, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag också har ett schema. Typ.

Tisdagar och torsdagar är recensionsdagar. På tisdagar en vuxenbok och på torsdagar en ungdomsbok. Ibland kan de kopplas samman genom någon gemensam nämnare.
Den här veckan var till exempel temat "Böcker jag inte är så sugen på när jag läser handlingen, men jag gillar författaren så vi kör ändå" (kanske uttryckt på något mer koncist och snärtigt sätt). Tisdagsboken var Tom Perrottas The Leftovers och torsdagsboken Melina Marchettas Finnikin of the Rock.

onsdagar någon variant av önskelistan jag hade på gamla bloggen. Böcker jag är sugen på att läsa. I år har två av onsdagarna ägnats åt "Böcker du vill läsa i (v)år" och "Böcker jag vill läsa i (v)år".

Övriga dagar är mer fria. Antingen ingenting alls eller lösryckta funderingar eller deltagande i någon bokbloggsaktivitet. Men en söndag i månaden återkommer inslaget "Månadens läsekofta" där jag "intervjuar" någon bloggare/läsare/författare/bokig person. Jag har till exempel frågat Johanna om livet som kulturkofta och Anna har pratat bokvloggande.

Ibland händer större saker. I samband med utgivningen av Fangirl på svenska är Rainbow Rowell månadens läsekofta (hon gillar också koftor så det är perfekt) och dessutom skriver jag om min erfarenhet av fanfiction och intervjuar några ficförfattare.

...

Nej. Det där händer ju förstås inte. Fangirl kommer ut nästa vecka (hur har det blivit mars så fort?!) och jag har inte gjort ett dugg. Men ni borde definitivt läsa boken om ni inte redan gjort det.

Och några recensioner har jag inte skrivit den här veckan. Heller. Och du vet inte vilka böcker du vill läsa i (v)år för det inlägget finns också bara i mitt huvud.

Men jag har också ett schema. Typ. Jag följer det bara inte.



1 kommentar:

  1. Det är bra med ambitioner och det är tanken som räknas och allt annat jag intalar mig själv när de storslagna planerna fortsätter att vara just storslagna PLANER. Nämen allvarligt, det är jättebra med scheman, så länge det inte blir en belastning att ha dåligt samvete över att en inte följer.

    SvaraRadera