måndag 4 maj 2015

senast - nu - snart

Jag kommer fortfarande ihåg mitt lösenord!!! Men det är lika förvånande varje gång.

Istället för att bara uppdatera vad jag läser just nu och vill läsa sen (har jag tänkt läsa May we be forgiven i May/maj de senaste två-tre åren? ja, förmodligen) tänkte jag skriva några rader.

Den senaste boken jag läste var Liane Moriartys debutroman Tre önskningar. Det kommer kanske någon sorts recension av den senare, men jag kan säga några andra saker. Främsta anledningen till att jag läste den var att jag gillar Lianes syster, Jaclyn Moriarty. Något märklig anledning, men ändå passande när boken handlar om systrar. I efterhand har jag sett att hon är ganska stor på egen hand med flera titlar på New York Times pocketlista.. Hennes senaste på svenska, Öppnas i händelse av min död, kom ut nu i vår och har närmare 100 reservationer på biblioteket. (Betydligt färre på engelska om man har den möjligheten.)

Just nu läser jag A Little Something Different av Sandy Hall och den är så fruktansvärt gullig än så länge. Ungefär en miljard berättare (inklusive en ekorre och en parkbänk) berättar om Gabe och Lea och väntar på att de ska gifta sig och leva lyckliga i alla sina dagar. Eller åtminstone prata med varandra. Ska det vara så svårt???

Snart, det vill säga imorgon, kommer Sarah Dessens nya bok!!! Jag och YA har inte varit på samma våglängd på ett tag och jag har inte läst Dessen sedan The Moon and More kom ut för två år sen. Vill jag ändå läsa Saint Anything? Jappjappjapp. Men jag kanske har tålamod nog att vänta hem ett pappersexemplar istället för att klicka hem eboken. Säger jag nu men vi får se hur det känns imorgon.

Apropå pappersexemplar skulle det vara bra om jag kunde vänta med Saint Anything för jag har nära 600 sidor Froi of the Exiles att ta mig igenom. Jag läser nästan uteslutande på läsplattan nu så tegelstensformatet är en utmaning. Dessutom är det fantasy med kartor så jag knotar lite extra även om jag ju läste Finnikin of the Rock utan några större problem. (Är inte Ett folk utan land en strålande fin titel när Gilla nu gett ut den på svenska?)

Hej förresten! Hoppas ni har en fin (läs)vår!


2 kommentarer:

  1. Jippi!
    Hur kommer det sig att du haft problem med YA? Du som inte brukade läsa annat. Saknar dig!

    SvaraRadera
  2. Jag saknar verkligen ditt bloggande (och twittrande). Hoppas att det är bra med dig!

    SvaraRadera