fredag 3 juli 2015

Vi låtsas att det här är superoriginellt men egentligen är det #sommarläsning

Jag tänkte verkligen inte göra det här. Men jag gjorde en enorm kraftansträngning och betade av olästa blogginlägg och det är Kulturkollos #sommarläsning hit och enkäter dit så okej. Jag kände mig taggad. Av OARYA. Jag gör det.
Och naturligtvis är det superoriginellt för det är mina svar och du hittar dem bara här! Exklusivt!

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Efter att ha avslutat Gone Girl i förrgår och läst ut en hel bok igår känner jag att fem böcker inte är någon omöjlighet! famous last words hrmhrmhrm Jag har fortfarande Saint Anything, a.k.a. Sarah Dessens nya, kvar att läsa två månader efter att den kom ut. Det är en. Quintana of Charyn! The Song of Achilles. Since You've Been Gone. Sommaren utan regn. 

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Egentligen hade jag tänkt läsa något helt annat. Jag var inte så himla sugen på Han/Vivian-samarbetet Burn for Burn. Ändå plockade jag upp första boken igår, tog med mig ut (varmt! hjälp! dumt!) och läste ut hela på en dag. Det var ungefär 10 ord per sida och syndigt lättläst men oj så skoj att läsa ut en hel bok på en dag.
Men nu måste jag helt plötsligt läsa uppföljarna i helgen eftersom de ska tillbaka till biblioteket? Halvsugen + måste ta tag i = vi får se hur det går. Andra boken är på över 500 sidor. (Jag har inte tid att skriva det här blogginlägget.)

3. Var är bästa stället att läsa på i sommar?
Fick reklam från Viking Line häromdagen och plötsligt vill jag dagskryssa till Åland och tillbringa hela resan med en bok på däck. Men kryssningar är väl bara fulla människor och/eller barnfamiljer? Inte bästa stället att läsa på i sommar? Kan vi åka på läskryssning?

4. Handen på <3, var tror du att du faktiskt kommer läsa någonstans?
Balkongen. På förmiddagen när det inte är för varmt. På kvällen när det inte är för varmt. Tydligen också mitt på dagen när det egentligen är för varmt. I alla fall de här dagarna. Och sängen. Alltid sängen.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Kanske Quintana? Eller Vi är alla helt utom oss? Efter att ha sett titeln och omslaget i några månader läste jag till slut en beskrivning och nu tänker jag plötsligt att jag vill läsa och att den kan vara jättebra. (Den har "apor" som ämnesord?)

6. Vilken bok borde alla läsa i sommar?
Meh. Jag vet inte. Men Frankie har kommit på svenska. Finnikin har kommit på svenska. Två bra förslag. Läs annars något du inte visste att du ville läsa. Något du inte planerat att läsa. Överraska dig själv.
Ett folk utan land kan vara en sån bok om du är av min sort. Sorten som säger "ugh, en bok med kartor" och "jag läser inte fantasy". För det är inte fantasy. Inte så farligt i alla fall. Det är mest en berättelse om vad som gör oss till människor. Och det är Marchetta.

7. Strand eller hängmatta?
En sån där superstabil hängmatta på ben två decimeter över golvet/marken? Möjligtvis. En sån där strand utan folk? Ja.

8. Deckare eller roman?
Har det kommit ut några nya, hitintills oupptäckta Agatha Christie? Om inte...

9.Favoritgenre?
zzzz....

10. Tagga 3 andra!
Det stör mig så mycket när folk är för lata att göra det här. "Jag vet inte vem som gjort den", "Det känns som att alla redan har", "Jag taggar ALLA!" etc. etc. Det handlar om att länka till andra bloggar. Visa uppskattning. Jag är intresserad av vad du har att säga. Ge dem nya läsare. Men just nu är jag en kombination av "jag vet inte vem" & "alla har redan" eftersom jag sett så många göra den, men inte riktigt läst och lagt på minnet.

Så om du har svarat på den här enkäten, berätta och länka i en kommentar så lovar jag att läsa, kommentera och länka ditt inlägg här sedan. Om du inte har gjort enkäten men plötsligt känner att du vill - GÖR DET! Jag taggar ALLA!

Nu måste jag gå och läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar