tisdag 25 augusti 2015

obekväm

Obekväm var något av ett ledord när jag läste Sara Beischers Det finns råttor överallt utom på Antarktis. Obekväm för att det var så mycket kropp, så mycket tonår, så mycket högstadieklibb och så nära men ändå inte.

Det finns delar av Claras arbetarklassuppväxt jag känner igen så väl att jag tänker att vi är en och samma. Därför blev det mycket jämförelse och till slut vägde tillfällena där vi skiljer oss åt tyngre. Så där var det inte. I betydelsen "så där var det inte för mig". Eftersom jag valde andra vägar. Precis som Clara och Breken i den här boken väljer olika metoder för att hantera sitt utanförskap, passa in och bryta sig loss. Det finns rätt sätt att bryta sig loss och vara annorlunda och det finns fel.

Huvuddelen av Det finns råttor är Claras högstadietid. Det var inte vad jag väntade mig när jag läste baksidestexten. Jag väntade mig mer av vuxna Clara vars liv blev så förvirrat av att se den där killen som spelade en roll i hennes liv en gång. Men vuxna Clara är bara där i början för att berätta att det är en vuxenbok. Annars skulle jag säga att det är en ungdomsbok av det skitigare slaget. Eller kanske inte. Gränserna är suddiga. Den uppdaterade baksidestexten speglar boken bättre.

Det finns råttor är Claras högstadietid och Claras högstadietid är den ständiga kampen för att passa in, vara rätt, inte sticka ut. Skratta inte för högt, var inte för smart, ha rätt kläder vid rätt tid och köp rätt present. Ändå, eller just därför, dras hon till den nya killen som är helt fel på alla sätt. Men de är aldrig ett alternativ. Hon och han som ett de.

Så jag var obekväm och förvirrad och boken var inte vad jag trodde men jag tror att jag förstod ändå och om inte slängde Beischer in Hjalmar Söderberg och Creep för att sammanfatta allt.


2 kommentarer:

  1. Det var hög igenkänning för mig när jag läste den boken. Och om du inte läst hennes första Jag ska egentligen inte jobba här, kan jag varmt rekommendera den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa debuten sen den kom så förhoppningsvis en dag... :) Såg den här i tipshyllan på biblioteket så den fick impulsivt gå före.

      Radera