måndag 28 december 2015

The Impossible Knife of Memory

av Laurie Halse Anderson

Det där var allt jag åstadkom i ett utkast från augusti. Boktitel och författare. Hmmm...

Kan jag fylla på med något mer?

Laurie Halse Anderson skriver både historiska (ungdoms)romaner som jag inte läst och contempo som inte ryggar för tyngre ämnen. Våldtäkt i Speak/Säg något och ätstörningar i Wintergirls (som inte finns på svenska?) och nu hur det kan vara att leva med någon med posttraumatiskt stressyndrom.

En bra och läsvärd bok om Hayley som tvingas ta ett stort ansvar för att hålla ihop livet när hennes pappa inte alltid kan eftersom han är skakad och skadad av sina minnen från krig. Och Hayley har egna minnen som skär igenom tillvaron. Minnen av en okonventionell uppväxt och av människor som funnits där men inte finns där längre. Samtidigt försöker hon skapa nya minnen och ett eget liv, eller snarare försöker de nya människorna i hennes liv göra det med henne medan hon är något motsträvig.

Jag är inte helt överens med titeln även om jag tycker att den är fin. Också fin på svenska, Skärvor av minnen.

eeeeehhhhh

Hur tråkigt var inte det här? Ursäkta mig, jag är mer än en smula rostig och det är snart ett år sen jag läste TIKOM men tydligen ville jag ändå nämna att jag läst den. Gör dig själv en tjänst och läs andra recensioner för att få en bättre känsla för boken. Till exempel Johannas.


1 kommentar: