fredag 3 mars 2017

Se en tjejfilm i helgen

Oscarsgalan gick av stapeln förra helgen och årets upplaga kommer väl för många att vara galan där La La Land inte vann snarare än den där Moonlight faktiskt utsågs till bästa film.

Det var också en gala som precis som många andra saknade kvinnor i regikategorin. Vad är det, tre som nominerats och en som vunnit? Nånting sånt? Och det är väl en av anledningarna till att jag inte följer galan lika slaviskt som jag gjorde när jag var yngre (när jag gick upp mitt i natten, antecknade alla vinnare och höll mig relativt vaken genom alla reklamavbrott och tacktal); akademin och jag har lite delade meningar.

Gladare blir jag när jag studerar filmkanalernas utbud och ser att det ser rätt så bra ut när det kommer till svensk film. Inte minst när det gäller filmatiseringar av svenska barn- och ungdomsböcker. Pojkarna? Det borde finnas regler? Rum 213 som går på bio nu? Alla regisserade av kvinnor vid namn Alexandra-Therese Keining (som också gjorde Kyss mig för några år sedan), Linda-Maria Birbeck och Emelie Lindblom.

Sen finns det ju också filmer som inte bygger på böcker, till exempel Unga Sophie Bell av Amanda Adolfsson, Min lilla syster av Sanna Lenken och Sameblod (också på bio nu) av Amanda Kernell.

Jag har blivit otroligt dålig på att titta på film, så jag kan inte rekommendera någon av ovan nämnda, men jag noterar dem på min egen lista över filmer att se. Ihop med andra som Selma av Ava DuVernay som jag inte heller sett och Andrea Arnolds American Honey.

Andra filmer som du säkert kan se hemma i helgen är The Dressmaker (Jocelyn Moorhouse), Pitch Perfect 2 (Elizabeth Banks) eller varför inte Twilight (Catherine Hardwicke). Det finns alternativ i en mängd genrer. Äldre och nyare. Några av mina favoriter får kanske räknas till kategorin äldre i och med att de är från början av förra årtiondet: Italienska för nybörjare och Wilbur, båda av Lone Scherfig.

Vill du riktigt utmana dig själv kan du haka på #52FilmsByWomen och försöka se en film i veckan. Ett initiativ av Women in Film som jag definitivt gillar, men ser som extremt orealistiskt för egen del. Kanske hälften är ett mer rimligt mål för året?

Om jag hinner se någon film i helgen hoppas jag att det blir Moonlight så det är inte precis att leva som jag lär, men jag ska försöka se Sameblod nästa vecka.

Se en tjejfilm i helgen och skicka mig dina filmtips i kommentarerna så att jag kan komma upp i åtminstone #26FilmsByWomen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar