måndag 26 juni 2017

Den här bokbloggen är inte död. Det bara verkar så.

Johanna skrev ett intressant och välkommenterat inlägg om bokbloggens status i en värld av andra sociala medier och jag kände att det var dags att sprattla till lite. Så här en dryg månad efter förra inlägget.

Jag är av olika anledningar inte särskilt bra på att blogga om böcker jag läst och baserat på de två gånger jag gjort det i år är folk inte så intresserade av att läsa det heller. Kanske behöver inläggen en mer clickbaity rubrik än "Det här är en recension: av en bok du förmodligen inte läst". Jag går ju sällan själv in och läser recensioner när rubriken är av den typen och boktiteln är någon jag inte läst och heller inte tror mig vara intresserad av att läsa. Jag är lite tråkig på det sättet, men jag är knappast ensam.

Jag är bättre på att blogga om böcker jag vill läsa/planerar att läsa/försökt läsa. Mindre motstånd där. Min hjärna samarbetar lättare. Och det mesta av mitt bloggande handlar inte om att skriva inlägg utan om att gå in och uppdatera sidokolumnens element där jag informerar om vad jag läser nu och sen. Synliggöra böcker snarare än att engagera mig med dem djupare. Vilket jag antar kan ses som en torftigare variant av bookstagrammandet.

Men den här bloggen är inte död i mitt huvud. I mitt huvud har jag så många inlägg att jag blir osäker på vilka som faktiskt skrivits och vilka idéer som aldrig förverkligats. Utkastmappen i min hjärna svämmar över. Och så länge det fortfarande ser ut så kommer jag att hävda att den här bloggen minsann inte är död. Det bara verkar så.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar